Prawidłowe ciśnienie w oponach letnich i zimowych

Wydaje się, że temat ciśnienia w oponach jest całkowicie wyczerpany. W końcu Internet aż pęka od poradników, tabeli ciśnień itd. Ale czy to oznacza, że sprawa ciśnienia w oponach jest tak prosta i oczywista? Zdecydowanie nie. Ilość materiałów dostępnych w sieci świadczy o tym, iż temat jest poważny ale i w znacznym stopniu bagatelizowany. Co zatem możemy zyskać dbając o odpowiednie ciśnienie w oponach naszego pojazdu?

Spis treści

1. Słowem wstępu

2. Optymalne ciśnienie w oponach. Szukamy informacji.

3. Czy maksymalne ciśnienie przewidziane dla opony jest zawsze równe zalecanemu?

4. Czy wszystkie opony pompujemy tak samo?

5. Czy warto pompować opony azotem?

6. Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?

7. Podsumowanie


Słowem wstępu


Dbając o prawidłowe ciśnienie w oponach jesteśmy w stanie ograniczyć koszty zużycia paliwa a to za sprawą zoptymalizowanych oporów toczenia. Odpowiednie ciśnienie w oponach to także zdecydowanie cichsza i bardziej komfortowa jazda. Odpowiednia ilość powietrza w oponach zapewnia ich maksymalną przyczepność.

Nasuwają się teraz podstawowe pytania, na które niestety ale większość użytkowników aut nie zna odpowiedzi: Jakie ciśnienie jest odpowiednie w oponach? Czy przednie koła pompujemy do tego samego poziomu?

    Bezpieczne ciśnienie w oponie samochodu osobowego to 2,2 bara

Należy wspomnieć, że nie jest to wartość optymalna. Co zatem na nią wpływa? Wiele różnych czynników, o których opowiemy w dalszej części tego artykułu.


Optymalne ciśnienie w oponach. Szukamy informacji.

Jak ustalić jakie jest prawidłowe ciśnienie w naszych oponach? Jest to dość proste. Wystarczy do tego informacja zawarta na samej oponie. Dane o dopuszczalnym ciśnieniu znajdują się na bocznej ściance.

    MAX LOAD jest to dopuszczalny nacisk na oponę wyrażony w kilogramach.
    MAX PRESS to maksymalna wartość ciśnienia dopuszczalnego dla opony wyrażana w kilopaskalach.


Jak zatem ma się to do szczególnie popularnych BARÓW obecnych w kompresorach na stacjach benzynowych? 350 kPA = 3,5 bar. Innymi słowy wystarczy “przesunąć przecinek” w lewo o 2 miejsca i otrzymamy wartość w interesującej nas jednostce. Dla wyżej opisanej sytuacji manometr nie powinien więcej pokazać niż 3.5 bara. A co jeśli z jakiś przyczyn na naszej tabliczce znajdziemy wartość ciśnienia podaną w atmosferach? 1 atmosfera to 1 bar.

 
Czy maksymalne ciśnienie przewidziane dla opony jest zawsze równe zalecanemu? NIE!

Jak zatem ustalić, jakie jest prawidłowe ciśnienie dla opon w naszym samochodzie? Możliwości jest kilka:

– U wulkanizatora – Warsztaty są wyposażone w katalogi od producentów opon z tabelami zalecanego ciśnienia w oponach dla danego modelu samochodu.

– Podczas zakupu opon i rozmowy ze sprzedawcą. Sklepy są również wyposażone w takie katalogi.

– Niekiedy informacje o zalecanym ciśnieniu opon można znaleźć pod klapką wlewu paliwa w naszym samochodzie, na słupku lub przednich drzwiach. Rzadziej pod maską.

 
    Jeżeli mimo wszystko nie jesteśmy w danym momencie ustalić zalecanego ciśnienia to należy trzymać się podręcznikowej wartości 2.2 bara.
 


Czy wszystkie opony pompujemy tak samo?

To zależy od naszego pojazdu. Wartość ciśnienia dla opony na przodzie przy mniejszych autach jest taka sama. Sytuacja zmienia się przy cięższych pojazdach, zwłaszcza tych które mają węższe opony z przodu. Wówczas wartość ciśnienia będzie inna dla każdej z osi pojazdu.

Nie rozpisujemy się w tym momencie zbyt dużo ponieważ szerzej ten temat opisuje bloger wulkanista w jednym ze swoich artykułów do którego odwiedzenia zachęcamy. Autor szczegółowo opisuje zależność ciśnienia w oponach w zależności od osi pojazdu oraz sezonu.


Ile może nas kosztować zaniedbanie prawidłowego ciśnienia w oponach?

Prawidłowe ciśnienie w oponach to nie tylko cicha i komfortowa jazda. To także bezpieczeństwo podróżowania. Opona ze zbyt niskim ciśnieniem generuje więcej hałasu oraz wzrastają jej opory toczenia. Nie wpływa to korzystnie ani na spalanie paliwa ani na zużywanie się bieżnika ogumienia. Niedopompowane opony mogą ulegać przegrzewaniu co w najgorszym przypadku może doprowadzić do ich eksplozji i całkowitego zniszczenia, nie wspominając o zagrożeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego w pobliżu takiego pojazdu.

Czy są opony, które potrafią wybaczyć nieprawidłowe ciśnienie? W dużym uproszczeniu, jest pewien rodzaj opon, które pozwalają przejechać około 80 km bez powietrza. Mowa o oponach Run Flat. Nie oznacza to jednak, że można tak jeździć cały czas. Nie po to powstał ten produkt.


Czy warto pompować opony azotem?

Wokół azotu krąży tyle samo mitów co faktów. Na początek należy wyjaśnić czym właściwie jest azot? Azot jest bezwonnym, bezbarwnym, pozbawionym smaku gazem występującym w ziemskiej atmosferze. Stanowi on ponad 78% jej składu. Gaz ten jest niepalny i praktycznie pozbawiony wilgoci. Co może dać oponie? Cóż, pompowanie azotem znane jest od ponad 50 lat i stosowane jest w samochodach sportowych, zwłaszcza w Formule 1. Upraszczając: gaz ten pozwala dłużej utrzymać odpowiednie ciśnienie w oponach. Czy jest zatem sens używania go w autach użytku codziennego zwłaszcza, że jest go zdecydowanie więcej w powietrzu niż innego gazu? Cóż 20% jest tutaj istotne. Wypełnienie opony azotem faktycznie pozwala na dłuższe utrzymywanie właściwego ciśnienia. 
 

Jaki jest koszt pompowania azotem?

Koszt uzależniony jest od warsztatu wykonującego tę usługę. Zwykle zaczyna się on od około 5 zł od opony. Należy jednak pamiętać, iż pompowanie azotem nie oznacza, że do naszej opony dostanie się 100% azotu. Generatory tego gazu zazwyczaj pozwalają uzyskać około 90% czystość.


Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?

Czynność tę powinno się wykonywać cyklicznie. Należy przy tym oczywiście uwzględnić zmiany temperatur. To właśnie temperatura jest kluczowym czynnikiem wpływającym na zmiany ciśnienia w oponach (nie licząc czynników mechanicznych takich jak np. uszkodzenia). Ciśnienie w oponach należy sprawdzać “na zimno” czyli najlepiej rano przed jazdą lub po przynajmniej 6 godzinnym postoju. Przyjmuje się, że ciśnienie powinno sprawdzać się co najmniej raz w miesiącu, szczególnie przed dłuższą podróżą. Zaleca się aby wykonywać tę czynność raz na 2 tygodnie.


 
Czy pora roku wpływa na ciśnienie w oponach?

Oczywiście! Zmiany temperatur, szczególnie kiedy zbliża się okres jesienny (tzw. poranne przymrozki) potrafią obniżyć ciśnienie w oponach nawet o kilka procent.


Podsumowanie

Ciśnienie w oponach to temat często bagatelizowany wśród kierowców. Każdy problem z nim związany powinien być rozwiązywany najszybciej jak to tylko możliwe. Prawidłowa wartość ciśnienia w ogumieniu naszego pojazdu pozwala nie tylko na bezproblemową eksploatację, niższe spalanie i wolniejsze zużycie bieżnika opony. To przede wszystkim bezpieczeństwo podróżowania, o które powinniśmy dbać za wszelką cenę.