Opony zimowe czy całoroczne?

Chłodniejsze noce i coraz krótsze dni to sygnały, które zwiastują nieuchronne nadejście zimy. Kiedy średnia temperatura dobowa spada poniżej 7°C, nadchodzi moment przygotowania swojego auta do zimy. Dla większości kierowców oznacza to zmianę opon na zimowe. Jednak jest też druga opcja - opony całoroczne. Spróbujemy sprawdzić czy warto ją rozważyć w naszych warunkach klimatycznych.

Jaka jest różnica między oponami zimowymi, a całorocznymi?

Główne różnice pomiędzy oponami zimowymi i całorocznymi (wielosezonowymi) to rodzaj zastosowanej mieszanki gumowej oraz rzeźba bieżnika. Analizując asortyment zarówno opon całorocznych jak i zimowych różnych producentów warto zwracać uwagę na etykietę dołączoną do opon na której znajdziemy informację o oporach toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu. Więcej informacji o etykietach i sposobie ich czytania znajdziesz w naszym artykule pt:"Etykiety na oponach - jak je czytać?"

Dla kogo opony całoroczne?

Główną różnicą pomiędzy oponami letnimi i zimowymi jest skład chemiczny mieszanki gumowej użytej do ich budowy. Określa on gęstość i właściwości adhezyjne od których zależy zachowanie opony w określonych temperaturach otoczenia. W związku z tym opony całoroczne, czyli produkt dostosowany do różnych warunków atmosferycznych, wykorzystują związki chemiczne, które pozwalają osiągnąć kompromis zapewniający odpowiednie zachowanie mieszanki w warunkach ujemnych i dodatnich temperatur. Podobnie jest w przypadku rzeźby bieżnika, który z jednej strony musi zapewniać optymalną przyczepność w każdych warunkach, a z drugiej skutecznie odprowadzać wodę, śnieg i błoto pośniegowe z powierzchni styku opony z podłożem. Mówiąc wprost, opona całoroczna nie jest przeznaczona do użytkowania w ekstremalnych warunkach zimowych. Całoroczne opony to idealne rozwiązanie dla osób, które pokonują niewielkie dystanse w warunkach miejskich, natomiast z pewnością nie spełnią wymagań bardzo wymagających kierowców. Opony całoroczne, w zależności od intensywności użytkowania, mogą posłużyć nawet do 8 lat (przebiegi do 6 tyś kilometrów rocznie).

Zalety opon całorocznych

  • Wygoda - opony całoroczne przeznaczone są do jazdy 365 dni w roku;
  • Zwiększone bezpieczeństwo na przełomie sezonów;
  • W dłuższej perspektywie jest to tańsze rozwiązanie niż zakup dwóch kompletów opon sezonowych;
  • Nie trzeba zmieniać opon dwa razy w roku. Oszczędność czasu i pieniędzy;
  • Brak potrzeby składowania drugiego kompletu opon;
  • Dobrze sprawdzają się na mokrych drogach.

Wady opon całorocznych

  • Opony całoroczne nie nadają się na ośnieżoną lub oblodzoną drogę;
  • W temperaturach ujemnych tracą elastyczność, co skutkuje zmniejszeniem przyczepności;
  • Zaleca się ich stosowanie w samochodach o stosunkowo niewielkiej mocy silnika i przy niewielkich rocznych przebiegach;
  • Jeździsz 365 dni w roku więc bieżnik zużywa się szybciej.

Nasze propozycje opon całorocznych

Nokian
Weatherproof

Opona Całoroczna Nokian Weatherproof Zobacz ofertę

Goodyear
Vector 4Seasons Gen-2

Opona Całoroczna Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 Zobacz ofertę

Michelin
Crossclimate+

Opona Całoroczna Michelin Crossclimate+ Zobacz ofertę

Dla kogo opony zimowe?

Opony zimowe doskonale sprawdzają się w różnorodnych warunkach atmosferycznych jakie możemy spotkać zimą. Zostały specjalnie zaprojektowane aby poradzić sobie zarówno z siarczystym mrozem, obfitym śniegiem jak i niską temperaturą dodatnią i błotem pośniegowym. Zastosowanie specjalnej mieszanki gumowej z odpowiednią zawartością krzemionki pozwala zachować miękkość i elastyczność w temperaturze poniżej 7 °C. W bardzo niskich temperaturach guma bieżnika całorocznego nie posiada takich właściwości, sztywniejąc nie zapewnia wystarczającej przyczepności. Ponadto stosowany w oponach zimowych bieżnik jest zupełnie inny od tego, który spotkać można w oponach letnich czy całorocznych. W porównaniu z oponami całorocznymi opony zimowe posiadają zazwyczaj od dwóch do trzech razy więcej lameli, czyli nacięć klocków bieżnika często w kształcie zygzaka lub fali. Zapewnia to dodatkową powierzchnię, która wgryza się w śnieg poprawiając przyczepność opony na drodze. W przypadku opon zimowych odległość pomiędzy sąsiadującymi nacięciami nie powinna być większa niż 10 mm. Opony zimowe charakteryzują się dzięki temu o 25% lepszą przyczepnością w porównaniu do opon całorocznych. Bieżnik opon zimowych jest też głębszy, co w połączeniu z odpowiednią mieszanką gumową i wzorem bieżnika sprawia, że lepiej radzi sobie z odprowadzaniem śniegu i wody z powierzchni styku opony z podłożem.

Zalety opon zimowych

  • Opona zimowa charakteryzuje się lepszą przyczepnością na śniegu;
  • Większe bezpieczeństwo w ekstremalnych warunkach zimowych;
  • Lepiej sprawdza się w temperaturach ujemnych w porównaniu z oponami całorocznymi;
  • Używasz opon zimowych tylko przez kilka miesięcy w roku więc zużywają się wolniej;

Wady opon zimowych

  • Konieczność posiadania drugiego komplety opon na sezon letni;
  • Uznawane są za mniej komfortowe z uwagi na generowany hałas;

Nasze propozycje opon zimowych

Dunlop
Winter Sport 5

Opona Zimowa Dunlop Winter-sport-5 Zobacz ofertę

Nokian
WR Snowproof

Opona Zimowa Nokian WR Snowproof Zobacz ofertę

Goodyear
UltraGrip Performance +

Opona Zimowa Goodyear UltraGrip Performance + Zobacz ofertę

Opony zimowe czy całoroczne - najczęściej zadawane pytania

Czy powinienem kupić opony zimowe czy całoroczne?

Założenie zimówek jest świetnym pomysłem jeżeli pokonujesz rocznie powyżej 6 tyś km, także poza miastem na ośnieżonych lub oblodzonych drogach, a twoje auto kryje pod maską sporą moc. Z kolei opony całoroczne to dobry wybór jeżeli poruszasz się po ulicach dużego miasta, które są odśnieżane na bieżąco, twój styl jazdy można określić jako mało dynamiczny, a roczne przebiegi nie przekraczają 6 tyś km rocznie.

Jaka jest różnica pomiędzy oponami zimowymi i całorocznymi?

Główne różnice pomiędzy oponami zimowymi i całorocznymi to rodzaj zastosowanej mieszanki gumowej oraz rzeźba bieżnika. Trzeba pamiętać, że budowa bieżnika opon całorocznych to kruchy kompromis pomiędzy tym co mogą latem, a tym co powinny zimą.

Czy opony całoroczne poradzą sobie na śniegu równie dobrze jak zimowe?

Jeżeli zależy ci na bezpieczeństwie, a poruszasz sie w większości po drogach ośnieżonych lub oblodzonych - wybierz opony zimowe, które z całą pewnością lepiej spiszą się w trudnych warunkach. Przeglądając wyniki testów opon zimowych i całorocznych nie trafiliśmy na takie, które pokazywałyby przewagę opon całorocznych na śniegu i lodzie zwłaszcza podczas kluczowych manewrów takich jak hamowanie czy wchodzenie w zakręt- tu wygrywają zimówki.

Czy mogę używać opon całorocznych na autostradzie?

Nie ma problemu aby używać opon całorocznych podczas jazdy autostradą. Jednakże podczas częstej dynamicznej jazdy autostradą opony całoroczne mogą zużywać się szybciej.

Mam napęd 4x4 czy potrzebuje zimówek?

Napęd na wszystkie koła nie zapewnia niezawodnej przyczepności na lodzie i śniegu jeżeli auto jest wyposażone w opony letnie. Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że samochód z napędem 4x4 jest mniej przewidywalny na zimowej drodze więc założenie opon zimowych pomoże lepiej kontrolować auto.