Czy wiek opony ma znaczenie? Czym jest DOT i jak go odczytać?

Pytanie o datę produkcji opony należy do jednych z tych, które są najczęściej zadawane sprzedawcom ogumienia. Wśród klientów panuje bowiem przekonanie, iż tylko opony wyprodukowane w bieżącym roku są warte zakupu. Czy jest to słuszne przekonanie? Czy opona starsza niż rok jest gorsza od tegorocznej? Na to i wiele innych pytań odpowiemy w dalszej części artykułu. Zapraszamy do lektury.


Spis treści



1. Budowa – z czego zbudowania jest opona?

2. Dlaczego opony się zużywają?

3. Czy to jak przechowujemy opony wpływa na ich kondycję i żywotność?

4. Przechowywanie opon w warunkach domowych.

5. Jak sprawdzić wiek opony? Gdzie znajduje się DOT?

6. Niedoceniane koło zapasowe.

7. Podsumowanie



Budowa – z czego zbudowana jest opona?

Aby lepiej zrozumieć jak zmieniają się właściwości ogumienia z wiekiem, musimy omówić skład chemiczny opony. Dla większości czytelników, nie będzie nowością ani zaskoczeniem informacja, iż opony zrobione są z gumy. Warto wspomnieć, że od lat 30-tych XX wieku wykorzystuje się gumę syntetyczną. Najczęściej jest to polibutadien oraz jego pochodne. Warto w tym miejscu wspomnieć o jego niezwykłych właściwościach; związek jest bardzo podatny na kształtowanie jego struktury. Odpowiednie modyfikacje pozwalają na zmianę twardości i ścieralności produkowanej gumy.

 

    Ciekawostka: Czy wiesz, że gdyby nie zastosowano barwnika (sadza) to opony byłyby zielone?

 

W składzie mieszanki można także znaleźć krzemionkę (SiO2), której odpowiednia ilość znacząco poprawia elastyczność oraz przyczepność. Co więcej, ten nieorganiczny związek chemiczny przyspiesza odprowadzanie ciepła.krzemionka opony

Wielu producentów stosuje także różnego rodzaju oleje roślinne (np.olej rzepakowy lub pomarańczowy). Rozwiązanie to pozwala na zachowanie odpowiedniej elastyczności opony w bardzo niskich temperaturach, co przekłada się na lepszą przyczepność.


Dlaczego opony się zużywają?

Wśród wielu kierowców panuje przekonanie, że jednym z najistotniejszych czynników wpływających na szybkość zużycia ogumienia, jest proces starzenia się gumy. To nie do końca prawda. Ogumienie podczas jego eksploatacji ulega ścieraniu poprzez tarcie. Znaczący wpływ ma także ciśnienie w oponach oraz obciążenie przez sam pojazd. Temperatura również stanowi kluczowy czynnik wpływający na starzenie się ogumienia.


Czy to jak przechowujemy opony wpływa na ich kondycję i żywotność?

W tym miejscu można by odpowiedź jednym słowem: Tak. Warunki i sposób przechowywania ogumienia są niezwykle ważne. Ogumienie przechowywane w pomieszczeniu, w którym panuje temperatura 50 stopni C starzeje się około 50 razy szybciej niż taka sama opona przechowywana w magazynie, w który panuje 25 stopni C. Zapewne w tym miejscu wielu czytelników zada pytanie: “50 stopni? Przecież to sauna? Nikt w saunie nie trzyma opon!”. Niestety wielu kierowców przechowuje swoje opony w nasłonecznionych garażach pozbawionych wentylacji. Co gorsza ogumienie jest często trzymane w szczelnych workach, które dodatkowo zapobiegają odprowadzaniu ciepła. Mamy tutaj pewnego rodzaju saunę garażową pozbawioną wentylacji.

 

Jak przechowywać oponyJak zatem przechowywane są opony w magazynach?

Magazyny kluczowych firm oponiarskich, to duże hale ze stałą temperaturą i dobrą wentylacją. Opony nie są trzymane w workach, ale na specjalnych regałach, gdzie guma może swobodnie “oddychać”.

Składowane w ten sposób ogumienie, może czekać na nowego właściciela nawet 3 lata. Opony nie będą pozbawione swych pierwotnych właściwości i parametrów.


Opony bez felg

Jeżeli posiadamy opony bez felg, należy unikać wieszania ich na haku/lince lub układania jednej na drugą. Zaleca się ich ustawienie obok siebie, tak jak prezentuje powyższa grafika. Należy pamiętać o cyklicznym obracaniu ogumienia aby zachować jego odpowiedni kształt (nie rzadziej niż co 4 tygodnie).


Opony z felgami

Dla posiadaczy opon zamontowanych na felgach, polecamy skorzystać z haków lub linek. Alternatywnie, opony można ułożyć jedną na drugą tworząc stos. Nie zaleca się ustawiania pionowo jak w przypadku ogumienia bez felg, gdyż obciążenie może doprowadzić do odkształceń.
 

Jak sprawdzić wiek opony? Gdzie znajduje się DOT?

Aby określić kiedy nasza opona została wyprodukowana, należy poszukać na jej bocznej ściance napisu DOT. W jego pobliżu odnajdziemy 4 cyfrowy kod, który oznacza datę produkcji ogumienia. Pierwsze dwie pozycje to tydzień, natomiast dwie ostatnie to rok, w którym opony zostały wyprodukowane.
Wiek opony DOT
Prezentowana opona zgodnie z zawartymi informacjami została wyprodukowana w 47 tygodniu 2016 roku.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że zgodnie z Polską Normą PN-C94300-7, opona mająca nie więcej niż 3 lata jest uznawana za pełnowartościowy i nowy produkt.

 

Niedoceniane koło zapasowe

Większość z nas pamięta o kole zapasowym jedynie wtedy, gdy okazuje się ono potrzebne. Zadając sobie pytanie Kompresor do kół“Kiedy ostatnio sprawdzałem ciśnienie w kole zapasowym?” w większości wywoła to moment konsternacji i niepokoju. W wielu przypadkach, kiedy złapiemy gumę, myślimy “Nic takiego. Mam przecież koło zapasowe”. Niestety, sam fakt jego posiadania nie oznacza, że jest ono zdatne do użytku. Zbyt niskie ciśnienie dyskwalifikuje możliwość jego montażu. O ile mamy ze sobą nożną pompkę lub kompresor zasilany np. z gniazda zapalniczki, problem staje się łatwy do rozwiązania. Niestety w wielu przypadkach, kierowcy go nie posiadają i są zdani na pomoc drogową.

Koło zapasowe nie ma łatwego życia. Guma, odporna na ścieranie, wilgotność czy temperaturę jest wrażliwa na wszelkie smary i rozpuszczalniki, które często przewozimy w bagażniku. Kontakt ogumienia z takimi środkami chemicznymi, może doprowadzić do uszkodzenia opony lub znacznego jej osłabienia.

 

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że informacje zawarte w niniejszym artykule pozwoliły rozwiać wątpliwości i wszelkie pytania, dotyczące czynników wpływających na zużycie ogumienia. Nie należy się bać opon, które przeczekały w magazynie nawet 3 lata. To pełnowartościowe produkty, których parametry nie odbiegają od ogumienia tegorocznego. Wyjątkiem jest sytuacja, w której sprzedający proponuje nam oponę mającą 5 czy 10 lat, jednocześnie żądając ceny jak za produkt tegoroczny. Jest to całkowicie niedopuszczalne.

Na zakończenie: warto odwołać się do pewnego mitu, panującego wśród sporej grupy kierowców:

“Guma w starej oponie parcieje i się rozpada”.

Wiele elementów eksploatacyjnych takich jak węże hamulcowe, rury doprowadzające płyn chłodniczy czy powietrze są wykonane z gumy – bardzo podobnej do tej wykorzystywanej przy wytwarzaniu opon. Kluczowe pytanie na które musimy sobie odpowiedzieć: Czy kupując te elementy zwracamy uwagę na datę produkcji?

Nie. Gro z tych produktów zalega latami w hurtowniach, zanim trafią do samochodów, by tam posłużyć bezawaryjnie przez kolejne lata.