Oznaczenia na oponach samochodowych – jak je czytać?

 

Każda opona samochodowa tworzona jest w oparciu o określone wymogi oraz kryteria. Aby można było w prosty sposób określić jakie są parametry oraz przeznaczenie danej opony, poza Etykietami Unijnymi stosuje się oznaczenia opon.

Jeśli posiadamy umiejętność prawidłowego odczytywania informacji z opony, zapewniamy sobie nie tylko ich odpowiedni dobór, ale także bezproblemowe użytkowanie.

Co znajdziemy na oponie?

1. Nazwa producenta

2. Model opony

3. Rozmiar opony – W tym przypadku mamy do czynienia z oponą mającą 205mm szerokości. UWAGA: Wysokość (55) opony wyrażona jest w procentach, które stanowią szerokość opony! R – oznacza, iż jest to opona radialna natomiast liczba 15 to średnica felgi (obręczy) wyrażona w calach.

4. Informacja o dopuszczalnym maksymalnym ciśnieniu i obciążeniu.
-MAX INFLATION – Maksymalne ciśnienie
-MAX LOAD – Maksymalne obciążenie

5. Poza wspomnianą już szerokością (205), wysokością (55) a także średnicą (15) podany jest również:
Indeks nośności: 92 oraz Indeks prędkości: V

 

Typowe indeksy nośności dla opon samochodowych:

Indeks Nośność Indeks Nośność Indeks Nośność Indeks Nośność Indeks Nośność
80 450 87 545 94 670 101 825 108 1000
81 462 88 560 95 690 102 850 109 1030
82 475 89 580 96 710 103 875 110 1060
82 487 90 600 97 730 104 900 111 1090
84 500 91 615 98 750 105 925 112 1120
85 515 92 630 99 775 106 950 113 1150
86 530 93 650 10 800 107 975 114 1180

 

Najczęściej spotykane indeksy prędkości w przypadku opon samochodowych:

Litera Prędkość Litera Prędkość Litera Prędkość
Q 160 km/h T 190 km/h W 270 km/h
R 170 km/h H 210 km/h Y 300 km/h
S 180 km/h V 240 km/h

6. Homologacja UE

7. Numer nadanej homologacji

8. Data produkcji której pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień roku, natomiast kolejne rok produkcji.
W tym przypadku mowa o 5 tygodniu 2006 roku.

9. Kraj produkcji opony

Pozostałe oznaczenia jakie możemy spotkać:
Safety Warnining – ostrzeżenie dotyczące eksploatacji opony.

RUN FLAT – oznacza, iż dla danej opony dopuszczalne jest kontynuowanie jazdy nawet przy całkowitej utracie powietrza bez ryzyka narażania się na wypadek. Najczęściej jest to jednak obwarowane ograniczeniami w postaci długości dystansu jaki możemy pokonać.

Tubeless – oznacza oponę bezdętkową.

Reinforced lub XL – Opona dodatkowo wzmacniana.

M+S – Oznaczenie stosowane przy oponach zimowych, terenowych i całorocznych. Rozwinięciem skrótu M+S jest Mud + Snow oznaczające Błoto + Śnieg. Oznaczenie to można czasami spotkać na oponach do samochodów dostawczych.

 

Zostaw Komentarz